Geschiedenis met klasse

Een doodgewone Amsterdamse jongen met gevoel voor stijl en klasse. Zo beschreef ik mijzelf, maar zo ben ik ook echt, want de Amsterdamse tram is een voorbeeld van stijl en klasse. Maar laat ik bij het begin beginnen. Ik neem jullie allemaal mee in een stukje geschiedenis..

Op 3 juni 1875 begon de paardentram van de Plantage richting het Leidscheplein. Het was een schitterende gebeurtenis, waar mensen konden genieten van de stad en tegelijkertijd konden ontspannen. Ze werden immers gereden. Per 1 januari 1900 begon de Gemeentetram Amsterdam (GTA) en had derhalve veel paardentrams in dienst. Tussen 1900 en 1906 werden, op één na, alle tramlijnen elektrisch. Tussen 1910 en 1930 kwamen met de groei van de stad meer trams in het stadsbeeld tot leven.

De gemeentetram fuseerde per 1 januari 1943 met de Gemeenteveren tot het Gemeentevervoersbedrijf, wat we tegenwoordig nog steeds tegenkomen als officiële naam in Amsterdam. Tot zover de geschiedenis. Maar nu de liefde voor de tram. Dit zit hem in het mechanische gedeelte en de manier waarop de tram iedereen kan brengen naar elk punt in onze bruisende hoofdstad. Het is fantastisch dat een mechanisch goed onderhouden geheel ons vanaf bijna elk punt in Amsterdam ons kan oppikken en brengen naar welk punt we ook willen gaan. Deze doodgewone Amsterdamse jongen kan dan ook het geluid van de tram vergelijken met een bolide met stijl en klasse. Ik rij ook liever in een tram, dan in een zeer nieuwe moderne auto. Dit komt deels omdat ik zelf gereden wil worden en ten tweede omdat ik de klasse van de tram in zie. Zeker als je kijkt hoe de tram geëvolueerd is in de loop der jaren. Wie weet wat er in de toekomst nog zal komen?

(Visited 250 times, 1 visits today)